Stichting Leef!

Handgeschreven

het staat allemaal in je hand geschreven

Handlezen

Handen zijn de spiegels van de ziel. In de baarmoeder worden handen al gevormd. Een handlezing gaat over jouw ervaring van het leven, vanaf de conceptie tot nu. Met kleine tendensen voor de toekomst. Hoe de toekomst zich ontvouwt hebben wij zelf grotendeels  invloed op. Een handlezing is daarom een herinnering aan je diepste zelf, kan helpen bij het oplossen van blokkades, het versterken van talenten en het opruimen en accepteren van diepgewortelde patronen. In handen is dan ook te vinden: hoe jij jouw jeugd hebt ervaren, welke talenten je hebt meegekregen, wat het leven je voor obstakels heeft gebracht en welke invloed dit op jou heeft (gehad), familiestukken, jouw manier van denken, liefhebben, vitaliteit, hoe jij bent als mens (in karakter en welke elementen; water, lucht, vuur en aarde).

Handen zijn de uiteinden van ons lichaam. Onze hersenen sturen al deze informatie naar onze handen. Wat wordt geschreven in geheimschrift (zoals de nerven van een blad). De linkerhand staat in verbinding met de rechterhersenhelft, en rechterhand staat in verbinding met de linkerhersenhelft. Handen zijn dus kruislings verbonden aan beide hersenhelften.

Links (privéhand):

•     Gevoelsleven
•     Zielsverlangen
•     Aangeboren talenten
•     De hand die niet gaat over materie, maar over  ontstane patronen
•     Onderbewuste

Rechts (maatschappelijke hand)

•     De rationele kant
•     Ego
•     Daadkracht en praktisch handelen
•     Hoe je omgaat met verwachtingen en verplichtingen
•     Je gedrag dat ontstaat uit het gevoelsleven vanuit de linkerhand.

Hoe reageer jij in het hier en nu?

(Terminale)Ziekte

Ben jij- of is er een dierbare in jouw omgeving (ongeneeslijk) ziek? Dat is ontzettend intens en verdrietig. Hoe moeilijk ook.. het gebeurd in het leven. Ik wil er dan wel voor jullie zijn om een prachtige herinnering te maken. Namelijk; handafdrukken. Deze handafdrukken worden gemaakt met speciale inkt. In een mooie lijst.

Van een aantal lieve dierbare mensen heb ik handafdrukken mogen nemen voordat zij kwamen te overlijden. De naasten hebben hier veel aan gehad. Een onderdeel van het afscheid. Iets tastbaars.. een houvast. Handen leven, geven energie af. Een prachtige afdruk om je hand op te leggen of gewoon om dichtbij je te hebben. Op een mooi plekje in huis of voor in de kast. Zodat je ze kunt pakken wanneer jij daar behoefte aan hebt.

“De handafdrukken zijn zo mooi en gedetailleerd dat je de persoon erin terug voelt”

Van dichtbij heb ik een aantal ziekteprocessen meegemaakt, waarin ik heb ervaren hoe belangrijk afscheid nemen is (wanneer mogelijk) én hoe mooi het kan zijn om los te laten in verbinding. Dit kan samen. Toen Roel ziek werd (de man van Sandy en de vader van Sanne en Niels) mocht ik handafdrukken van hem nemen. Het hele gezin was hierbij. Het was een onderdeel van het loslaten. Een bijzondere herinnering die iedereen voor altijd koestert.

Loslaten is anders vasthouden

‘De bladeren sterven af’, zei Kleine Draak.

‘Wees niet bedroefd’, zei Grote Panda.

‘In de herfst laat de natuur ons zien hoe mooi loslaten kan zijn

Ritueel begeleiding bij bijzondere momenten in het leven

Een handdruk wordt gebruikt om afspraken te bevestigen en in verbinding te gaan met de ander. Als afscheid zwaai je met je hand, pak je elkaars handen vast. Handen bekrachtigen op vele manieren bijzondere momenten in het leven. De handafdrukken die we tijdens/ na/ of in voorbereiding op deze momenten maken zorgen ervoor dat je een uniek aandenken hebt. Omdat de afdrukken heel gedetailleerd zijn, voel en zie je de persoon er in terug.

Te denken valt aan:

• Trouwen
  • Nieuw leven/geboorte
  • Dieren
  • Vriendschap
  • Familie
  • Emigreren
  • Uitzending naar een ander land
  • Ontwerp van een tatoeage

Om meer inzicht te krijgen in jezelf geef ik ook handleesconsulten en workshops

Neem voor meer informatie contact met mij op. Heb je een ander idee dan mijn aanbod? Laat het mij weten. Ik denk graag met je mee.

Sha Fidder

Sha@stichtingleef.nl