Stichting Leef!

Onbeperkte Evenementen

Stichting Leef! is er van overtuigd dat mensen met een chronische aandoening of een beperking leven als een topsporter. Wij vinden dat het tijd wordt dat deze mensen als helden worden binnen gehaald tijdens evenementen waar IEDEREEN aan mee kan doen.

Stichting Leef! heeft in september 2020 de eerste editie van de Onbeperkte Elfstedentocht georganiseerd. Tijdens dit evenement hebben mensen die vaak aan de zijlijn staan in de spotlights gestaan. Iedere deelnemer had getraind voor zijn eigen doel. Dit kan betekenen dat de hele afstand van ruim 200 kilometer in 5 dagen tijd werd afgelegd, maar het kan ook betekenen dat iemand op één dag 100 meter of minder heeft afgelegd. Ieder heeft op zijn eigen manier deelgenomen. Op een e-bike, handbike, driewieler, rolstoel, scootmobiel, tandem, exoskelet, of met welk hulpmiddel dan ook. Tijdens dit evenement hoefden ze niet toe te kijken, maar waren zij de deelnemer waarvoor werd geapplaudisseerd. De medaille was dik verdiend!

Maar de ambitie van de stichting beperkt zich niet alleen tot Friesland. Er is gebleken dat de vraag enorm is. mMensen met een chronische aandoening of een beperking staan te vaak aan de zijlijn, het wordt tijd dat jong en oud de mogelijkheid krijgt om landelijk mee te doen aan evenementen. Stichting Leef! faciliteert, maakt mogelijk en neemt drempels weg. Het tweede grote evenement is in ontwikkeling. Eind juni 2022 wordt de Onbeperkte Vuelta Brabant georganiseerd.

Doelen – “Onbeperkte Evenementen”

• Eigen regie in plaats van afhankelijkheid voor mensen met een chronische aandoening of een beperking.
  • Zelf de held zijn die over de finish komt in plaats van applaudisseren vanaf de zijlijn.
  • Eigenwaarde, zelfvertrouwen opbouwen door doelen te halen.
  • Het stellen van een doel waar deze mensen naartoe kunnen werken. Dit levert gezondheidswinst, motivatie en geluk op.
  • Positieve benadering/insteek van mensen in de omgeving (partner, kinderen, therapeuten, zorgverleners, artsen). Van zorgen voor, naar motiveren van.
  • Een deelnemer is het voorbeeld voor mensen die worstelen met ziekte, gezondheid en herstel. Een ander beeld creëren van mensen met een chronische aandoening of een beperking, van patiënt naar regisseur van het eigen leven. Tijdens het evenement zal de positieve inzet, het doorzettingsvermogen en de kracht van de deelnemers te zien zijn.

Onderliggend doelen:

De druk op de gezondheidszorg verminderen door mensen eigen regie te laten nemen over ziekzijn, gezondheid en herstel.

Het gesprek over toegankelijkheid op gang brengen. Veel openbare/horeca gelegenheden zijn niet (voldoende) toegankelijk voor mensen met een hulpmiddel. De  evenementen zullen Nederland toegankelijker maken voor deze doelgroep.

Leefstijlbewustzijn creëren. De invloed van leefstijlaanpassingen ter sprake brengen en handvatten geven op welke manier leefstijlaanpassingen doorgevoerd kunnen worden.

Doelgroepen

Iedereen met een beperking/chronische aandoening, lichamelijk of geestelijk. Iedereen die zichzelf een fysiek doel wil stellen.

Iedere deelnemer bepaalt zelf op welke manier hij/zij wil deelnemen. Te denken valt aan per e-bike, handbike, rolstoel, scootmobiel, tandem of welk hulpmiddel dan ook.

De doelgroep is specifiek en uniek. Voor deze mensen is het vaak niet mogelijk om deel te nemen, omdat de faciliteiten ontoereikend zijn (sanitaire voorzieningen, vervoer, etc.) of omdat er niet mag worden deelgenomen met behulp van een hulpmiddel of elektrische aandrijving. In beweging komen en blijven is voor iedereen belangrijk, maar voor deze doelgroep vaak van levensbelang. Bewegen kan bijdragen aan herstel en kwaliteit van leven.

Wanneer nodig is het mogelijk om samen met een begeleider in te schrijven.