Houd de regie

Mijn naam is Mara Wolthers, ik ben 45 jaar en woon met mijn man Marcel en 2 border collies in Harlingen. Ik ben werkzaam geweest in de sport en recreatie sector, laatste jaren tot aan 2017 was ik parttime sportinstucteur en parttime leidinggevende bij een recreatiebedrijf. In 2015 kreeg ik de diagnose MS, primair progressief en in 2017 ben ik volledig afgekeurd voor werk. Dit was een behoorlijk zware periode want mijn werk was mijn alles. Gelukkig hebben mijn honden ervoor gezorgd dat ik mij op iets nieuws kon focussen namelijk hondengedrag en communicatie, sinds een jaar begeleid ik mensen bij het opvoeden van hun hond.

Ik kreeg in 2015 de diagnose naar aanleiding van uitval in mijn linkerarm en been, het gebeurde in de Spinningles. Al jaren had ik vage klachten maar ik dacht altijd dat het kwam door veel werken en veel sporten. De diagnose kwam heel hard aan maar eindelijk kwam er wel duidelijkheid. De reguliere gezondheidszorg kon niet veel voor mij doen. Vanaf het begin van de diagnose ben ik mij gelijk gaan verdiepen in wat ik zelf kon doen om de achteruitgang zo langzaam mogelijk te laten verlopen. Ik ben gaan onderzoeken: wat kan ik met voeding en wat kan ik met bewegen en trainen. Wat is de lifestyle die past bij mij in combinatie met MS. Ik ben gaan revalideren, training weer opgepakt, voeding verandert, ik ben gaan onderzoeken wat ik nog wel zou kunnen qua werk/hobby. Nu na 4 jaar kan ik zeggen dat ik stabiel ben.

Op welke manier heb jij eigen regie genomen?
Bij mijn diagnose kreeg ik al snel te horen dat door mijn vorm, primair progressief, de neuroloog weinig voor mij kon doen, remmende medicijnen zijn er niet, alleen maar medicijnen voor de klachten die ik had. Dat wilde ik niet. Ik ben zelf gaan zoeken naar wat mij zou kunnen helpen. Beweging is altijd belangrijk voor mij geweest dus ik wist dat ik daar in ieder geval iets mee moest doen, eigen trainingschema samenstellen. Doelen stellen waar ik naartoe wil trainen zoals Arena trappenloop en Mont Ventoux beklimmen. Voeding, wat was er al bekend over MS en voeding. Wat voor supplementen zouden mij kunnen helpen, vitamine d en vitamine b12, magnesium, cbd olie? Maar ook hoe zit het met mijn spanning/stress. Kan ik mij goed ontspannen? Wat doet mediteren/mindfullnes. Zo was er genoeg uit te zoeken om te ervaren wat mij het best kan helpen.

Sinds ik de diagnose heb, heb ik veel gewonnen. Ja invergelijking met 4 jaar geleden ben ik slechter gaan lopen, ik loop nu met een brace, kracht links is afgenomen. Maar ik heb mijn doelen die ik gesteld heb makkelijk behaald. Ik loop meer kilometers dan 4 jaar geleden, ik voel mij veel sterker dan 4 jaar geleden, zowel fysiek als mentaal. Ik leer elke dag weer meer over mijn eigen lichaam. Ik heb klachten overwonnen zonder medicatie. De onzekerheid die ik had over mijn lichaam wordt steeds minder. Ik weet dat ik veel meer kan dan dat ik soms denk.

Hou zelf de regie over jouw gezondheid in eigen hand. Onderzoek wat er allemaal mogelijk is. Zorg ervoor dat je goed blijft bewegen, zoek daarin jouw grens en ga af en toe ook eens over je grens heen. Kijk wat je kan doen met voeding want ik geloof echt dat je met voeding veel kan zodat je je beter gaat voelen. Stel doelen voor jezelf, waar wil je staan over 3 maanden, 6 maanden of 12 maanden. Zorg ervoor dat je naast inspannen ook goed kan ontspannen. De diagnose MS is ontzettend erg maar het hoeft niet het einde van de wereld te zijn, er zijn nog zoveel mogelijkheden.