Zet de eerste stap!

Even voorstellen:
Ik ben Yvonne Klaver en ik ben 57 jaar . Ik ben getrouwd met John Klaver en wij wonen samen in Heiloo. (Noord Holland). We hebben twee kinderen Roy (27 jaar) en Linsey (23 jaar). Roy woont samen met Elise in Alkmaar en Linsey woont ook in Alkmaar. Het is nu januari 2020 en 8 jaar geleden dat ik de diagnose MS heb gekregen. Ik werkte toen in het basisonderwijs. Jammer genoeg heb ik dit mooie vak moeten loslaten. Inmiddels heb ik een goede invulling gevonden voor mijn leven. Ik beweeg zo goed als iedere dag. Hier voel ik mij heel goed bij. Mijn hobby is schilderen en yoga beoefenen En doe vooral de dingen die ik leuk vind en waar ik energie van krijg.

Vanaf het moment dat ik zo goed als zeker wist dat ik de diagnose MS ( primair progressief) had, heb ik tijd nodig gehad om dit te accepteren. Ik heb wel altijd de drive gehad om het beste eruit te halen. Ik ging en ga nog steeds voor winst, hoe klein het stukje winst ook mag zijn. De regie zoveel mogelijk zelf in handen nemen gaf mij een goed gevoel . Kijken naar wat er allemaal wel mogelijk is. En daar van genieten. Ik kom weinig bij de Neuroloog in het ziekenhuis, omdat hij weinig heeft te bieden wat mij kan verbeteren. Ik heb daarom in al die jaren een weg bewandeld in het alternatieve circuit. Omdat ik altijd al serieus met voeding bezig was, ben ik mij daar nog meer in gaan verdiepen. Het leverde toen al meer energie op. Hoe meer ik op een hoger niveau in mijn gezondheid kon /kan functioneren , hoe meer kwaliteit van leven ik had en heb. Ook het stukje creativiteit geeft mij heel veel voldoening. Ik blijf mijzelf ontwikkelen en kom er steeds meer achter dat de kracht om te herstellen binnen in mijzelf zit. Hoe ga ik om met de beperking. Waar wil ik zijn over een jaar, wat wil ik bereiken. Deze groei mindset ( mooi beschreven in het boek van Sandy Krijnen Ik , mijn hond en MS)heb ik zelf mogen ervaren dit afgelopen jaar door de uitdaging aan te gaan om van Zeeland naar huis te fietsen. Ik ben er stap voor stap voor gaan trainen ,gaan geloven dat ik het kan en het is gelukt.

Op welke manier heb jij regie genomen?
Bij de neuroloog in het ziekenhuis kreeg ik te horen dat er geen medicijnen zijn, gericht op de primair progressieven MS. Vanaf dat moment had ik besloten om de alternatieve gezondheidszorg nog meer te benaderen. En dat is vooral uitproberen wat het beste bij je past. Daarnaast ben ik mij gaan verdiepen in de kou technieken van Wim Hof. Dagelijkse ademhalingen en koud douchen of in de ton buiten met koud water zitten , deze technieken lopen nog steeds als een rode draad door mijn leven. Daarnaast ben ik mij steeds meer gaan verdiepen in voeding ivm de lage energie. Met hulp van een Natuurgeneeskundige ben ik er dmv bloedanalyse achter gekomen welke voedingsmiddelen voor mij te belastend zijn of juist ontsteking bevorderend of zelfs slecht verteerbaar zijn . Ook slik ik nu nav deze analyse de juiste suppletie die nog meer is afgestemd op wat het lichaam echt nodig heeft. Dmv Yoga en meditatie en de juiste energie verdeling over de dag kan ik beter omgaan met stress factoren en ervaar ik meer rust binnen in mijzelf. Daarnaast staat bewegen al die jaren al op mijn prioriteiten lijstje. Zwemmen, yoga, fitnesstraining, wandelen met nordickwalk stokken, en fietsen, komen wekelijks aan bod. Daarnaast is bewegen en versterken van de spieren ook een dagelijkse activiteit geworden en wil ik dat niet meer missen. De laatste jaren ervaar ik steeds meer dat de wijze waarmee je omgaat met de ziekte bepalend is wat je eruit kunt halen. Daarnaast weet ik hoe belangrijk de groei mind set is . Jezelf een doel stellen en daar naar toe werken.

Ik ben een blijer mens geworden. Geniet intens van de mooie, leuke, kleine dingen in het leven. Ik doe vooral dat waar ik blij van word. Ik kan beter naar mijzelf luisteren en aanvoelen wat goed voor mij is. Ik leef ‘in het nu ‘. De ziekte blijft nog steeds zo goed als stabiel.Door mijn uitgebalanceerd dieet in combinatie met de juiste suppletie heb ik meer energie . Ik houd nog steeds kwaliteit van leven door het vele bewegen. Ook voel ik mij een stuk rustiger en kan veel beter omgaan met stress. Ik durf meer mijn grenzen op te zoeken en er overheen te gaan. Op die manier heb ik ervaren dat het lichaam zichzelf weer herstelt.

Je bent het waard om aan jezelf te werken. Iedere stap die je maakt is er één. Kijk niet teveel naar wat anderen doen. Kijk naar jouw mogelijkheden, jouw wensen. Waar word je blij van? Wat zou je diep van binnen willen doen? Geloof erin , creëer dat wat je graag wilt. Kom in actie, kom in beweging. En zet die eerste stap!!