Je kunt meer dan je denkt

Even Voorstellen

Ik ben Elly Leijstra, 54 jaar en woon in Brantgum Fryslân. Ik ben 35 jaar getrouwd met de liefste man van de wereld Freerk, samen hebben wij drie kinderen, twee meiden en een jongen. Ook zijn wij beppe en pake en beleven wij veel plezier van onze kleinkinderen. Na periodes van vaak ziek zijn, maar niet duidelijk kunnen omschrijven van mijn klachten kreeg ik de diagnose hersentumor. Voor mij maar ook voor mijn gezin was dit een vreselijke diagnose, mijn en onze wereld staat op zijn kop. De eerste gedachten was eruit met dit ding en we pakken het leven weer op. Helaas is dit in mijn situatie niet mogelijk, mijn tumor heeft zich genesteld in mijn linkerkant van mijn hoofd en vind het daar wel prima. Als een spinnenweb woekert hij in mijn hoofd, met alle gevolgen van dien. Mijn tumor kan niet in zijn geheel worden verwijdert, dit is erg frustrerend. Onlangs is er een tweede tumor geconstateerd maar ook deze zit op een niet operabele plek. Voor mij geldt op dit moment een wait and scan procedure. Voor mij is dit de beste optie “een stabiele MRI” .

Diagnose hersentumor heeft mij veel verdriet bezorgd, nooit zou mijn leven meer zijn zoals ik het voor ogen had, mijn baan moest ik opgeven, mijn leven stortte toen echt in. Een jaar heb ik mijzelf verdriet gegund maar wilde de draad van het leven weer oppakken. Vanuit mijn mogelijkheden heb ik gekeken wat ik voor mijn eigen ziekte kan betekenen. Ik ben de laatste twee jaar erg actief betrokken bij Stichting Stophersentumoren.nl. Dit geeft mij veel voldoening, maar ook waardering, ik tel mee……Ik organiseer vele acties zoals wandeltochten, Bingo’s, inzamelen van blik en dopjes. Voor deze actie heb je veel doorzettingsvermogen nodig om deze aan te sturen. Inmiddels weten veel mensen van deze actie en daar ben ik dan ook erg trots op.

Ik hoop dat ik een inspiratie mag zijn voor andere mensen. Mijn motto is: omarm je ziek zijn en kijk naar de mogelijkheden die het je brengt. Je kunt vaak veel meer dan je denkt.

Op welke manier heb jij eigen regie genomen?
Toen ik hoorde dat ik niet meer beter werd en dat een operatie mij niet het gewenste resultaat zou geven, kon ik mij daar niet bij neerleggen. Ik wil niet ziek zijn en afwachten tot ik niets meer kan. Langzaam zal mijn hersentumor meer bezit van mijn hoofd nemen. Ik zal hierdoor langzaam veranderen en inleveren. Nu kan ik ga zitten wachten tot dit gebeurt, maar dat komt niet voor in mijn woorden boek. Ik ben een Mov.R, ik wil vooruit. Voor mij is het heel belangrijk dat ik iets om handen heb. Ik kan niet meer werken, maar kan zeker nog wel iets betekenen. Door voor mijzelf acties en doelen te bedenken, tel ik mee. Voor mij is het belangrijk om doelen te stellen zodat ik ergens naar toe kan streven. Het geeft mij voldoening wanneer ik een doel heb behaalt. Het jaar 2020 is mijn jaar van de uitdagingen. Ik wil samen met ons gezin de Col du Galibier wandelen voor meer onderzoek naar STOPhersentumoren.nl. Ook wil ik de “onbeperkte Elfstedentocht” fietsen met ook als doel om te laten zien dat er nog veel mogelijk is wanneer je ernstig ziek bent.

Door positief te denken hoop ik zolang mogelijk deelgenoot te zijn van de wereld om mij heen. Nu ik mijn ziek zijn heb geaccepteerd, geeft mij dit lucht en voel ik mij een stuk rustiger. Ik hoop dat ik een voorbeeld mag zijn voor vele mensen. Door naar mijzelf te kijken en naar mijn mogelijkheden voel ik dat ik deelgenoot ben van de maatschappij.

Mijn doel is om zoveel mogelijk mensen te inspireren om ook een mov.R te zijn. Kijk naar je mogelijkheden en niet naar wat je niet meer kunt. Zodra je kijkt naar wat je wel kunt, geeft dit je een beter en waardevolle leven. Je kunt meer dan je denkt……..